VBK begint nieuwe uitgeverij onder leiding van Sladjana Labović en Melanie Zwartjes
VBK lanceert met ingang van 1 mei 2024 een nieuwe uitgeverij met Sladjana Labovic en Melanie Zwartjes als uitgevers. Bij de imprint zullen actuele boeken uit verschillende genres verschijnen van auteurs die de tijdgeest verstaan, vormgeven en weten te duiden.
Geneviève Waldmann, algemeen directeur VBK: “VBK heeft oog voor grote talenten in het boekenvak en ziet altijd kansen haar portfolio uit te breiden. Met het duo Zwartjes & Labović voegt zij een nieuwe imprint toe aan de rijke schakering van uitgeverijen en fondsen. Melanie en Sladjana zijn creatief, ondernemend en staan voor samenwerking met uiteenlopende partijen. Ik ben ervan overtuigd dat zij met een enthousiast team diverse schrijvers een plek gaan geven en een variatie aan actuele onderwerpen aan bod laten komen.”
Labovic werkte de afgelopen negen jaar voor LannooMeulenhoff waarvan de laatste jaren als uitgever van Podium. Voorafgaand aan het boekenvak werkte zij ruim negen jaar voor de best bekeken talkshows, waaronder DWDD. Ze maakte boeken met Splinter Chabot, Eva Jinek, Huib Modderkolk, Poëzie is een Daad, Doortje Smithuijsen, Lucy Woesthoff en was de Nederlandse uitgever van Akwaeke Emezi, Mieko Kawakami, David Sedaris en Antonio Scurati. Haar sterke punt is het conceptueel meedenken met auteurs, het vergroten van hun naamsbekendheid en het genereren van de juiste media-aandacht.
Labovic: “Uitgeven anno nu vraagt om grote creativiteit en om flexibiliteit. In de samenwerking met Melanie heb ik een sparringpartner die ik hoog heb zitten en de slagkracht om wendbaar te blijven. Met onze gezamenlijke kennis, bravoure en aandacht voor auteurs denk ik dat we maatwerk kunnen leveren voor bijzondere talenten die net zo ambitieus zijn als wij. Mijn dank aan LannooMeulenhoff, de plek waar ik het vak heb mogen leren, en met name aan directeur Yrja Danner is groot.
Alhoewel er nooit een juiste tijd is om te vertrekken in het boekenvak, weet ik dat de auteurs waar ik afscheid van neem in uitstekende en capabele handen zijn.”
Melanie Zwartjes werkt al ruim vijftien jaar als uitgever bij Kosmos en Terra Lannoo. Ze maakte naam door haar samenwerking met onder meer Karsu, Charlotte Labee, Fajah Lourens, Piet Boon en de culinaire bestsellers van Jord Althuizen (Smokey Goodness), Heel Holland Bakt en Jamie Oliver. Haar focus ligt bij Nederlandse auteurs, lokale helden die een grote groep mensen inspireren. Hiermee werkt ze op een vernieuwende manier samen, ook op het gebied van marketing en sales, wat resulteerde in een hoog aantal nr. 1 noteringen en 100.000+ verkopen.
Zwartjes: “De honger naar kennis, betekenis en mooie verhalen blijft, alleen is de manier van uitgeven de afgelopen jaren veranderd. Ik volg Sladjana al flink wat jaren en ik denk dat wij de gezamenlijke ambitie en ervaring hebben om in dit nieuwe landschap bestaande en nieuwe lezers te vinden aan ons te binden. Het sterke aan VBK is dat zij ons alle middelen biedt en slagkracht geeft.”
De nieuwe imprint gaat per mei 2024 van start als zelfstandige uitgeverij en maakt deel uit van Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep BV (VBK). De uitgeverij is gevestigd in Amsterdam en Utrecht. De verkoop is in handen van VBKMedia, de verkoopkoepel in Utrecht.
© foto Stef Nagel