Nieuwsberichten 3 december. 2021

Twee Gouden Boeken voor Jamie Oliver

Op 2 december 2021 zijn zowel Jamie’s Italië als Jamie in 30 minuten van Jamie Oliver bekroond met een Gouden Boek. Van beide boeken werden sinds het verschijnen in respectievelijk 2005 en 2011 meer dan 200.000 exemplaren verkocht, genoeg voor de gouden status.

Jamie Oliver werd verrast met de unieke oorkonde door Pernille La Lau in het RTL4 tv-programma Koffietijd. De uitreiking van deze Gouden Boeken vindt nu plaats, omdat dit jaar zijn 25e kookboek, Samen eten, verscheen.

Jamie Oliver reageerde vrolijk: ‘Dit is fantastisch! Ik heb me nooit gerealiseerd dat 1 op de 5 mensen in jullie land mijn kookboek hebben. Daar ben ik heel trots op en erg dankbaar voor. Als we er 1 op de 4 van kunnen maken zou het nóg leuker zijn haha.. Of 1 op de 3.. Dus ik moet nog harder werken! Heel erg bedankt. Dat mijn kookboek in iemands zijn huis staat, in iemand zijn keuken, dat is absoluut een eer.’

Jamie Oliver

Jamie Oliver is een wereldwijd fenomeen op het gebied van koken en campagnevoeren. Hij heeft miljoenen mensen geïnspireerd om zelf heerlijke, verse maaltijden te maken. Bijna 60% van de kookboekenkopers in Nederland heeft een boek van Jamie Oliver in de kast staan (bron: GfK). Jamie schreef 25 kookboeken, allemaal bestsellers, waarmee hij in het Verenigd Koninkrijk de bestverkopende non-fictieauteur ooit is. In de twintig jaar dat hij tv-programma’s en boeken maakt, heeft hij wereldwijd meer dan 47 miljoen boeken verkocht. Er kijken zo’n 67 miljoen mensen uit 182 gebieden naar zijn programma’s.

Jamie begon op zijn achtste met koken in het café van zijn ouders, The Cricketers in Clavering, Essex. Na zijn eindexamen volgde een carrière in de horeca die hem bracht naar The River Cafe, waar hij ontdekt werd door een productieteam van de televisie. The Naked Chef was geboren. In 2001 stopte Jamie met The Naked Chef en opende hij zijn eerste Fifteen-restaurant, waarin achterstandsjongeren worden opgeleid om in de horeca te werken. Een paar jaar later nam hij het initiatief om de schoollunches in Engeland te verbeteren, met grote – en blijvende – veranderingen in de schoolkantines als gevolg. Jamies nationale en internationale campagnes hebben als doel de manier waarop mensen zichzelf en hun families voeden ingrijpend te veranderen, en om overheden en bedrijven aan te sporen om op een positieve manier bij te dragen aan voedingsonderwijs en de publieke gezondheid. Al zijn commerciële activiteiten zijn erop gericht om de lat hoog te leggen en daarmee een nieuwe standaard te zetten.

Jamie’s Italië

Geen politiek, geen ideologische kruistochten – Jamies boek gaat simpelweg over het land dat de grootste inspiratiebron is geweest in zijn culinaire carrière. Jamie’s Italië is het verslag van zijn rondreis door Italië en zijn ontmoetingen met Italianen van alle leeftijden. Daarnaast is het een verzameling authentieke gerechten. Een boek over de bijzondere smaak van Italië en de passie van de Italianen, voor iedereen die van heerlijk eten houdt dat met liefde bereid is. Alsof je op vakantie gaat in je keuken… dat moet Jamie’s Italië zijn!

Jamie in 30 minuten

We hebben allemaal wel 30 smoezen klaar om na een dag hard werken een kant-en-klaarmaaltijd uit het schap te trekken. Jamie is al die excuses zat en laat zien dat je binnen 30 minuten een fantastische, complete en verse maaltijd op tafel kunt zetten. Jamie in 30 minuten bewijst dat dat met een paar handige trucjes en een goede organisatie voor iedereen mogelijk is. De 50 verschillende menu’s zijn superlekker, gevarieerd en met seizoensproducten bereid. De recepten zijn zodanig geschreven dat je elke minuut optimaal benut.

Gouden Boek

Sinds 2012 worden, analoog aan het gebruik in de platenindustrie, Gouden, Platina en Diamanten Boeken uitgereikt. Oorkondes worden uitgereikt aan boeken waarvan meer dan respectievelijk 200.000, 350.000 en 500.000 exemplaren zijn verkocht.